Ben, Robot

12:42


Tür: Bilim Kurgu
Goodreads Puanı: 4.2 (265988 oy)
Yayınevi: İthaki
Yayınlanma Yılı: 1950
Sayfa Sayısı: 238
Orijinal Adı:Robot
"Bozuk plak gibisiniz. Neden ısrarla bu hatalı hayat görüşünü savunuyorsunuz?"

Ünlü bilimkurgu yazarı Isaac Asimov’un bilimkurguya en büyük katkısı Üç Robot Kanunu’dur. Üç Robot Kanunu’na göre;

-Robotlar, insanlara zarar veremez ya da eylemsiz kalarak onlara zarar gelmesine göz yumamaz.
-Robotlar, Birinci Kanun’la çakışmadığı sürece insanlar tarafından verilen emirlere itaat etmek zorundadır.
-Robotlar, Birinci ya da İkinci Kanun’la çakışmadığı sürece kendi varlıklarını korumak zorundadır.

Ben, Robot’ta, Isaac Asimov en ünlü 9 robot öyküsünü toplamıştır. Bu öyküler, gelecek nesillerin robot öyküleri için bir yol gösterici olmuş, bilimkurguda robotun ciddiye alınmasını sağlamıştır. Asimov, bu öykülerle konuşma yetisi olmayan robotlardan insanlığın iyiliğini gözeten makinelere kadar, robot tarihinin izini sürüyor.

Ben, Robot 25 sene sonra yeni edisyonuyla, İthaki Bilimkurgu Klasikleri dizisinin bir parçası olarak geri dönüyor.

"Haklısın. Fakat bazen sıradan olanı görmek zordur. İnsanlar, 'burnunun ucundaki şeyi' gorememekten yakınır. İyi de, karşında bir ayna yoksa burnunun ne kadarını görebilirsin ki? "

Robotların geleceği nokta beni hiçbir zaman korkutmamıştır çünkü robotlara irade verebileceğimizi düşünmemiştim hiç. Ancak Ben,Robot’ta,bugünden 2019’dan yıllar sonra robotlara koyulan kurallar işleri biraz karışıklaştırıyor. İradeyi robotlara verdik diyemeyiz,ancak ellerine seçenekler vererek de insan hayatını büyük boyutta değiştiren hareketleri onlardan görmek mümkün. Bu kitapta robotlarımız insanlara zarar veremiyor ve insanların zarar görmesine izin veremiyorlar. Ancak öyle şartlar oluşuyor ki insan bile işin içinden çıkamıyor. Medeniyetin temeli hukuk, robotlar için geçerli oluyor. Kuralları koyan değiştikçe,geçerliliği ne kadar devam eder,bu sorgulanıyor. İlginçti,tavsiye ederim. 


-------

"Hiçbir şeyi sırf otorite öyle dedi diye kabul etmem."

-------

"Ben varım, çünkü düşünüyorum..."

-------

Gregory Powell' ın en sevdiği klişelerden biri, "Acele işe şeytan karışır"dı.

-------

Robot denileni yapıp uslu uslu oturdu.”Kararımı verdim”,dedi... Öncelikle sakıncasız bulduğum tek varsayımdan yola çıktım. Ben şahsen varım, çünkü düşünüyorum....
Jüpiter aşkına! diye homurdandı Powell.”Robot Descartes da mı görecektik?”

-------


"Öldürmeyeceksin; ama işgüzarlık edip de hayatını kurtarmana gerek yok."



Görüşmek üzere!



If you want English translation, add a comment.

For advertisement in my blog please mail kcecem@gmail.com


You Might Also Like

1 comments

  1. Ben de Vakıf serisini en yakın zamanda edinmeyi düşünüyorum.Yorumunuz için teşekkürler!

    YanıtlaSil

çok tıklanan postlarım

Subscribe

Bumerang - Yazarkafe