Michelangelo

01:57



Michelangelo'nun eserlerini inceleme fırsatı bulduğum bir kitap elime geçti. Sanatı çok seviyorum ve sizlerin de ilgisini çekebileceğini düşündüğüm için Michelangelo ve eserleriyle ilgili bir yazı eklemek istedim.Yazarı ben değilim ancak bir kaynağı çevirdim.İyi okumalar dilerim.


Michelangelo, şüphesiz modern tarihin en ilham verici ve yetenekli sanatçılarından biriydi. Hayatı boyunca batı dünyası, Roma İmparatorluğu'nun çöküşünden bu yana belki de en dikkat çekici değişim döneminin yaşandığı dönemdi. Rönesans, din, politika ve bilimsel inanç dünyalarını içine alan çarpıcı reformlarla yaşamın ve kültürün her alanında değişiklik gördü. Michelangelo, çağdaş toplum tarafından yansıtılan olağanüstü bir enerjiyle çalışan bu heyecan verici yeni felsefenin en ateşli savunucularından biriydi. İtalyan Rönesansının önde gelen ışıklarından biri olan olağanüstü yetenekleri Vatikan için Pieta ve Floransa şehri için görevlendirilen David heykeli gibi erken eserlerde ortaya çıkmıştır. Resimleri ve freskleri büyük ölçüde mitolojik ve klasik kaynak eserlerinden alınmıştır. Eserlerindeki estetik uyum ve anatomik doğruluk mükemmel Yüksek-Rönesans karışımını üretmek için yüksek teknik yetkinlik düzeyi ile zengin sanatsal hayal gücünü birleştirmeyi başardı.

Michelangelo, 6 Mart 1475'te Toskana, Arezzo yakınlarındaki Caprese'de doğdu. Yaşamı boyunca fark edilen ilk sanatçı oydu. Aynı zamanda, hala hayatta iken biyografisi yayınlanan ilk batı sanatçısıdır. Onun için iki biyografi yazılmıştı, biri Michelangelo'yu rönesansın başından beri en büyük sanatçı olarak öven Giorgio Vasari tarafından yazılmıştı. 16. Yüzyılda en iyi belgelenmiş sanatçıdır ve Batı'daki pek çok sanat gelişimi alanını etkilemiştir. Leonardo Da Vinci ile birlikte, ikisi, sanata karşı konulmaz bir biçimde zıt tavırları olan, ancak aralarında derin bir anlayış bağı olan güçlü ve güçlü kişilikler olarak öne çıktı.

6 yaşındayken Michelangelo bir Floransa gramer okuluna gönderildi, ancak okula hiç ilgi göstermedi. Ressamları yakındaki kiliselerde izlemeyi ve orada gördüklerini çizmeyi tercih ederdi. Babası ailesinin finansal işleriyle ilgilenmediğini fark etti ve onu ressam Ghirlandaio'ya çırak olarak eğitilmek üzere göndermeyi kabul etti. O sırada 13 yaşındaydı. Bu şık Floransalı ressamın atölyesinde Michelangelo, Fresk tekniğini ve ressamlık tekniğini öğrendi.Michelangelo, atölyede yalnızca bir yıl geçirerek, Medici bahçelerinde klasik heykelleri incelemek için güçlü Medici ailesinin Floransalı Lorent Lorentine sarayına taşındı. Orada ünlü heykeltraş Bertoldo di Giovanni altında çalıştı ve kendisini geçmiş yüzyılların büyük sanatçılarından Giotto, Masaccio, Donatello'nun yanı sıra eski Yunanistan ve Roma'nın başyapıtlarından eserler: Medici'nin engin koleksiyonunda yapılan eserler ile tanıştırdı. Ayrıca Poliziano, Marsilio Ficino ve Pico della Mirandola dahil olmak üzere günün birçok sanatçısı, filozofu, yazarı ve düşünürüyle tanıştı. Michelangelo'nun heykeltıraş olarak ilk iki komisyonunu tamamladığı Medicis'le birlikteydi: mermer kabartması, Merdivenlerin Madonna'sı ve Centaur Savaşı . Bir genç için hem inanılmaz derecede karmaşık hem de karmaşık işler. Michelangelo, bu süre zarfında, insan formunu tasvir etme, yaşamdan çizim ve anatomi çalışma alanında uzman oldu. Ayrıca, Katolik Kilisesi'nden anatomi öğrenmek için insan cesetlerini incelemek için özel izin aldı, ancak cesetlere maruz kalmak sağlık durumunu kötüleştirdi.

Lorenzo de Medici'nin ölümünden sonra, Michelangelo Mahkemeden ayrıldı ve kısa bir süre sonra Savonarola'nın gelişi ve Medicilerin Floransa'dan atılması genç sanatçı için büyük değişiklik getirdi. Babasının evine kısa bir süre döndükten sonra, Michelangelo siyasi isyan sırasında Floransa'dan ayrıldı ve patronları Medicis ile bağlantılarını koruyarak onları Venedik'e, ardından Bologna'ya kadar takip etti.Bologna'da Michelangelo, heykeltıraş olarak çalışmalarına devam etti. Şamdanlı bir melek olan Aziz Dominic'in tapınağı ve azizler Petronius ve Proculus için üç heykel oydu. Klasik antikalardan ağır şekilde etkilenmeye ve ilham almaya devam eden Michelangelo, heykellerinden birini, mermer bir aşk tanrısını eski bir eser olarak devretmek için bir programa dahil oldu. İddiaya göre, Lorenzo di Pierfrancesco de Medici tarafından, sanki kazınmış gibi görünmesi için Roma'ya satabileceği söylendi. Eseri alan Kardinal Raffaele Riario aldatmacayı keşfetti, ancak sanatçının sanatçısı Roma'ya davet ettiği heykelin kalitesinden çok etkilendi.


Michelangelo, 1496 yılında 21 yaşındayken Roma'ya geldi. Roma'da, yirmili yaşlarının başlarında, Michelangelo, Vatikan'daki St. Peters kentinde, Bakire Meryem'in İsa'nın vücudunun üzerinde ağladığı St. Michelangelo mermer ocağına gitti ve bu zarif parça için mermeri seçti. Michelangelo'nun bitmiş heykeli sadece bir taş bloğuna bakarken görselleştirebildiği sıkça söylenirdi.


Şimdi yaratıcı güçlerinin zirvesinde bir adamdı ve 1504'te Floransa'da en ünlü heykel David'i tamamladı. Goliath'la savaşmaya karar verdiği anda tasvir edilen David, Floransalı özgürlüğün bir simgesiydi. Bir çizgi ve form başyapıtı olduğu söylenir. Palazzo Vecchio önünde Leonardo da Vinci ve Sandro Botticelli'yi içeren bir komite oluşturuldu ve yerleştirilmesine karar verdi.Michelangelo, Floransa'da bulunduğu süre boyunca, çoğu, 1505 yılında Papa Julius II için bir Mezar üzerinde çalışmak üzere Roma'ya geri çağrıldığında bitmemiş olan birçok komisyon, heykel ve tabloyu kabul etti. 5 yıl içinde bitmesi planlandı, ancak kırk yıldan fazla bir süre boyunca (sık sık kesintilerle) üzerinde çalıştı ve görünüşte hiç tatmin edilmediği anlaşılıyor. Neyse ki, Michelangelo ayrıca, bu süre zarfında, en iyisi ve en iyi bilinen eserlerinden bazılarını, özellikle de dört yıl süren Sistine Şapeli'nin tavanındaki freskleri tamamladı.

Bu büyük fresk, beş yüz metrekarelik tavana üç yüzün üzerinde figür içeriyor. Dört yıl boyunca sırtüstü yatarak Michelangelo'yu aldı, bugün bile bu adamın kendini adamış ve başarılı sanatının bir kanıtı olan bu usta işi tamamladı. Tasvir edilen sahneler, en ünlüsü Adem'in Yaratılışı olan Yaratılış Kitabı'ndandır. Tanrı ve Adem'in uzanmış elleri, belki de herhangi bir rönesans eserinden en çok bilinen ve taklit edilen ayrıntı olan ikonik bir imgedir. Michelangelo, bu çalışmada, insan formu ve onun farklı pozlar dizisinde nasıl gösterileceğini derinlemesine anladığını gösterdi.

Bu eserin karmaşık, kıvrımlı figürleri ve canlı renkleri ile yazma formları olan heykeller, sanatsal bir hareketin tümünün doğumunda büyük rol oynadı. Büyük ölçüde Michelangelo'nun eserlerinden türetilmiş mannerizm, insan vücudunun idealize edildiği kasten stilize edilmiş bir sofistike sanattır. Canlı renklerin genellikle karmaşık ve bazen esprili, kompozisyon ve doğal olmayan kullanımı ile karakterize edilebilir. Michelangelo olmasaydı, Pontormo ve Bronzino gibi daha sonraki Mannerist sanatçıların eserleri bulunmayacaktı. Raphael , Barok döneminde daha sonraları tavan ressamları olduğu gibi Michelangelo'dan da çok etkilendi. Son yüzyıllardaki sanat üzerindeki etkisi tahmin edilemez. Haklı olarak bir dahi ve arketipsel Rönesans adamı olarak görülüyor.Michelangelo'nun sanatı, tarihi etkilere çok yaklaşmıştır. Onun dünyası genetik olarak sürekli genişleyen iki katlı bir sistemdir. Pieta'dan David'e ve Son Yargıya kadar iç gelişimini ölçerek, heykelcikten resme, resimden mimariye, mimariden şiir sanatına kadar her aşamanın temelini oluşturduğu bir deneyim yolunu görüyoruz. Geleneksel yollarla yeniyi ifade etmeyi arzulayan bu irade ile nasıl hareket ettirilemeyiz? Aynı zamanda onun etkisinin gücünün farkındayız. Önce davranışçılık, sonra Johannes Vermeer , Delacroix , Rodin, Pollock ve De Kooning , kendi yarattıklarını temel alabilecekleri bir model buldu. Ancak "ilahi" Michelangelo bundan daha fazlasıdır. Batı dünyasında, kendisini mutlak ve efsanevi bir kültürel deneyim olarak gören ilk kişi - Picasso'ydu . Çalışmalarında estetik uyum ve anatomik doğruluğun mükemmel Yüksek Rönesans karışımını üretmek için yüksek teknik yeterlilik seviyesini ve zengin sanatsal hayal gücünü birleştirmeyi başardı.

Michelangelo zamanında, Rönesans hakim oldu. Efsanesinin bir parçası. Tüm efsanevi yaratımlar gibi, aynı canlılıkla, aynı etkiyle, kökenlerin gizemiyle, anın anlaşılması ve sonların yorumlanmasıyla ortaya çıkar. Kader dediğimiz bu yerine getirmenin mümkün olan en evrensel ifadesinin enerjisi ile birleşen bu üç noktada daha özenli ve iddialı bir yaratım hayal etmek zor.

Tıpkı William Shakespeare ve psikoloji üzerine Sigmund Freud gibi , Michelangelo'nun sanat üzerindeki etkisi de aynı derecede büyük. Michelangelo sadece öncüllerini gölgede bırakmaz; Rönesans’taki en iyi heykeltıraş olmaya devam ediyor. Geç Rönesans sanatçılarının çoğunun sahip olmadığı yetenek yetenek değil, kendi gözlerini kullanma ve çağdaşları ya da gelecekleri ile bir vizyon paylaşma yeteneğidir. Michelangelo’nun aşırı dehası, nüfuzundan kaçan, tüm çağdaşlarını canlandırması için lanetleyen çalışmalar için çok az şey bıraktı. Michelangelo'nun sanatsal ustalığının takdir edilmesi yüzyıllarca sürdü ve adı Rönesans Sanatının en iyileriyle eşanlamlı hale geldi.

Görüşmek üzere!
If you want to read as English you can visit michelangelo.org

For advertisement in my blog please mail kcecem@gmail.com

You Might Also Like

0 comments

çok tıklanan postlarım

Subscribe

Bumerang - Yazarkafe